Ekte møte med Jesus

«Ekte møte med Jesus». Disse ordene står i det nye visjonsdokumentet som menigheten har vedtatt. Vi vil at mennesker skal få et ekte møte med Jesus Kristus og bli frelst. I Lukas 24, 46-49 får disiplene budskapet som de skal gå med, og de får høre at de er vitner.

Opplegg for smågrupper

Mange i vår menighet er med i et smågruppearbeid. Gruppene har mulighet til å bruke søndagens tale og et opplegg utformet av pastorene som tema for kveldene de møtes. Les mer om smågrupper her.

Her er opplegget til denne talen:

Søndagens tale hadde overskriften «Ekte møte med Jesus». Disse ordene står i det nye visjonsdokumentet som menigheten har vedtatt. Vi vil at mennesker skal få et ekte møte med Jesus Kristus og bli frelst. I Lukas 24, 46-49 får disiplene budskapet som de skal gå med, og de får høre at de er vitner.


Evangeliet er en realitet og Jesus lever. Derfor er ikke troen vår en fin visdomslære eller et sett av gode leveregler, men vi kan ha et ekte møte med Jesus og ha en relasjon med ham. Alle som er frelst har hatt et ekte møte med Jesus. Noen har hatt sterke opplevelser, men mange har ikke det. 1. Joh. brev sier at det er nok å tro: «Enhver som tror at Jesus er Kristus, er født av Gud» (vers 1). I livet med Jesus har vi stadig møter med ham på ulike måter (Bibel, bønn, fellesskap, nattverd, osv). 


Vi som har møtt Jesus er vitner – vi altså sett og erfart noe som vi kan vitne om. Se Lukas 24,48 og 1. Joh. Brev 5,10. Vi ikke alene i dette oppdraget, men Den hellige ånd er med oss. Historien om Filip og den etiopiske hoffmannen i Apostlenes Gjerninger 8,26-40 viser hvordan Ånden både leder Filip og hvordan hoffmannen (en som vi i utgangspunktet kanskje ikke hadde trodd var interessert) er forberedt og klar til å ta i mot evangeliet. 


Spørsmål til samtale:

1. Snakk sammen om hvordan dere har møtt Jesus.
2. I 1. Joh. brev 5,13 står det at Gud vil vi skal vite at vi har evig liv, altså at vi er frelst og at Gud er vår Far. Hvordan vet vi dette?
3. Hvordan kan vi være vitner for andre? Hva kan vi gjøre for at andre skal møte Jesus?